Výkazy pre štatistický úrad

Vyriešený
Opis problému: 

Sme malá firma (1 zamestnanec, ročný obrat do 100 000 EUR) a napriek tomu musíme každý mesiac vypisovať nezmyselný výkaz pre štatistický úrad. Aby toho nebolo dosť, okrem mesačných výkazov sú tu ešte štvrťročné výkazy a extrémne rozsiahle ročné výkazy, pričom väčšine vypisovaných údajov ani nerozumieme.
Väčšinu hlásených údajov (ako napr. počet zamestnancov, priemerná mzda) je možné zistiť cez sociálne a zdravotné poisťovne, hospodárske výsledky cez daňové priznania.

Návrh riešenia: 

1.) Navrhujem zrušiť povinnosť hlásiť štatistickému úradu údaje, ktoré si môže zistiť z iných zdrojov.
2.) Navrhujem úplne zrušiť povinnosť vypisovať rozsiahle ročné výkazy pre malých podnikateľov (podľa obratu, podľa počtu zamestnancov).

Oblasť legislatívy: 
Všeobecne – všetky oblasti podnikania
Poznámka: 
stanovisko ŠÚ SR, 20.8.2013: Vyhláškou Štatistického úradu SR zo 7. októbra 2011 bol vydaný Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2012 až 2014. Každé jedno zisťovanie uvedené v prílohe 1 Programu je podložené nejakým právnym predpisom Európske únie. Z uvedeného vyplýva pre ŠÚ SR povinnosť tieto údaje zisťovať. ŠÚ SR aj v súčasnosti robí množstvo aktivít zameraných na zníženie záťaže našich respondentov. Od roku 2008, kedy sa začala optimalizácia výkazníctva, bola znížená položková zaťaženosť (to znamená znížený rozsah požadovaných údajov) o približne 40%. V ďalšom kroku sme nahradili všetky zisťovania, ktorými sme oslovovali živnostníkov, údajmi z administratívnych zdrojov. V súčasnosti neoslovujeme živnostníkov žiadnym výkazom. Podobné aktivity vyvíjame aj v oblasti malých podnikov do 20 zamestnancov. Analyzujeme možné zdroje a pripravujeme vhodné modely pre získavanie údajov bez toho, aby sme oslovovali podnikateľov. Relevantné výsledky očakávame v priebehu rokov 2014 a 2015.

Komentáre

Pripájam sa k tomuto navrhu. Je to nezmysel. Štát ma týmto obťažuje. Navyše zozbierane dáta sú často nepresné nakoľko sú tie tlačivá nezrozumiteľné. 

Na Slovensku stat tresta podnikatelov kde sa len da, ale toto je MAXIMALNA IDIOTSKOST. Nezmyselene vykazy, ktore neprinasaju ani statu ziadnu pridanu hodnotu z udajov, ktore stat ma davno k dispozicii ci zo socialky alebo DU. Len preto aby banda darmozracov mala co robit...
 

Štvrť ročné štatistické hlásenie je potrebné odovzdať do 12. dňa v nasledujúcom mesiaci po štvrťroku. Mne robia účtovníčky DPH a účtovníctvo do 25. dňa v nasledujúcom mesiaci po štvrťroku. Ešte ani raz za 11 rokov môjho podnikania to nebolo do 12. dňa. Teraz buď zaplatím pokutu za neskoré odovzdanie štatistického hlásenia alebo priplatím účtovnej firme za expres služby. Štatistický úrad asi nevie nič o podnikaní na Slovensku a zákonoch, ktoré ho upravujú. A tak ľavá ruka štátu (Štatistický úrad) nevie čo robí jeho pravá ruka (daňový úrad).

Pracujem vo firme,ktorá má 62 zamestnancov. Mesačne odosielam cca 18 rozličných hlásení a výkazov na rozličné inštitúcie - Socialna poisťovňa, zdravotné poisťovne, daňový úrad, Štatistický úrad. Pritom údaje sú podobné. Ak zabudnem niektorý, hrozí pokuta. Výkazy pre ŠÚ sú toho dôkazom. Mesačný výkaz o produkcii, štvrťročný o produkcii, ročný o výrobe. Navrhujem ich zrušiť a údaje si štát môže získať z daňove správy.

Keby tie vykazy mali aspon stipku logiky, napriklad v jednom vykaze je povinnost vypisat hospodarsky vysledok, ktory sa potom kontroluje a musi sadnut na vypisane naklady a vynosy, avsak vo vykaze nie je miesto na vypisanie vsektych nakladov a vynosov len niektorych. Tak potom mi vysvetlite aku to ma vypovedaciu schopnost ked to musim upravovat "tak aby to sadlo". A to uz ani nehovorim o tom aka parada je vyplnat rocny statisticky vykaz ked ma firma hospodarsky rok. Castokrat su to uplne nezmyselne udaje lebo ich musim naratavat z dvoch rôznych uctovnych rokov a snazim sa to zasa "napasovat". A ked este kazdy rok pride vykaz o leteckej doprave a vykaz o inf technologiach kde treba vypisat kolko zamestnancov pouziva aspon raz za mesiac pocitac tak to uz hranici s buzeraciou.
Prosim zurste tuto nezmyselnost!!!

Mne by nevadilo vypisovanie štatistických výkazov keby som vedela, že na ich základe aj vláda niečo zmení. Ale celé štatistiky vlasne neslúžia k ničomu - iba k umelému zamestnávaniu obroského množstva úradníkov platených z našich daní.

Súhlasím s predchádzajúcimi tvrdeniami o neopodstatnenosti štatistických mesačných, štvrťročných či ročných výkazov.
Štatistický úrad by mal čerpať údaje zo štátnych orgánov (DÚ, ZP, SP...) a nezaťažovať zbytočne zamestnávateľa - podnikateľa.
Keď si ínformácie tohto typu dokážu overiť a zistiť bankové inštitúcie pri vybavovaní akéhokoľvek úveru, nerozumiem, prečo by si rovnaké informácie nemohol zistiť aj štatistický úrad.
Predsa žijeme v elektronickej dobe...tak prečo mať poličky plné "potrebných" papierov?

Podporujem zrusenie vykazov pre Statisticky urad (SU). Sme mala firma, od ktorej SU ziada kvartalne hlasenia produkcnych odvetvi do 12. dna po skonceni kvartalu v rozsahu, na ktory musim najat a zaplatit uctovnika. Doteraz sme uctovnika potrebovali len v marci, kvoli uctovnej zavierke. SU mi listom oznamil, ze patrime medzi vybranu spravodajsku jednotku, teda ak spravne chapem, SU tieto informacie neziada od vsetkych podnikatelov, ale len od vybranych "chudakov". Poskytujeme sluzby cca 50. klientom a ani jeden z nich tieto vykazy neposiela. Zaujimalo by ma, podla akeho kluca sme obetami tohto nezmyslu. Zaroven by ma zaujimalo, kto nam toho uctovnika kvartalne zaplati, ci mozem poslat fakturu SU, pretoze do danovych vydavkov mozem zahrnut len vydavky suvisiace s podnikanim, ktore boli vynalozene na dosiahnutie zisku (vyplnenim vykazu ziadny zisk nedosiahnem), alebo mam uctovnika zaplatit z vlastneho vacku, kedze som konatelkou spolocnosti? Konanie SU narusa rovnost v pravach a povinnostiach podnikatelov tym, ze len cast podnikatelov neumerne zatazuje povinnostami. Nemame cas a ani peniaze na to, aby sme SU posielali nezmyslene vykazy, ktore mapuju zlomok podnikatelov. Pre koho su urcene tieto ciastkove udaje? Nase vysledky sa vynasobia x 200 a povie sa, ze je to priemer za celu republiku? A vsimli ste si vetu na stvrtrocnom vykaze: "dakujeme vam za ich vcasne poskytnutie a tesime sa na dalsiu spolupracu" !!!!!!!!!!! Tesia sa? Na dalsiu? Spolupracu? tak toto povazujem za vrchol drzosti, namiesto toho aby sa ospravedlnili za to, ze nas zatazuju a uviedli info, kde si mozeme uplatnit narok na nahradu nakladov. O takuto spolupracu so SU nemame zaujem.      

Viím že táto téma je tu už dlhšie, ale aspoň si trochu uľavím. Tento business friendly je friendly tak akurát pre zahraničných investorov.
My drobný podnikatelia sme na odstrel, nebezpečná škodná - a poľujú na nás ako sa len dá. s.r.o. s dvoma zamestnancami horko ťažko prežije je rada ak je na výpalné pravidelne každý mesiac a ešte príde výkaz na budúci šťvrťrok im to vysvetlím troma slovami  ................ je to na h...o.
Tak dostanú presné neskreslené údaje o stave drobného podnikania na SK.
 
Ďakujem.

Veci sa majú tak, že tento štát (a mnohé jeho inštitúcie, ak nie všetky...) riadia nekvalifikovaní a neodborní rodinkárski tupci a na pozitívnu zmenu tu žiadne výhliadky nevidím ani v nasledujúcich desaťročiach. Podnikateľskému prostrediu uberať na administratívnych a finančných záťažiach nikto nebude, akôr naopak, z roka na rok sa záťaže zvyšujú a bude to pokračovať až kým sa nedostaneme na hospodársku a sociálnu úroveň KĽDR na čele Kim Džong Un-om...   

nie je vyriesene nic. Teraz nas buzeruju elektronickymi vykazmi. Za nase peniaze ziskane z vypalnych "licencii" si SU zadal elektronizaciu vykazov. Super napad! Preco si ziadny z mudrych uradnikov nedal namahu porozmyslat a zadat firme ulohu, aby sa udaje stahovali zo zdrojov DU, SP, ZP a inych institucii, ktore udaje uz maju. Toto je magorizacia vsetkych ludi ktori maju snahu zivit sa sami a nezatazovat tuto guberniu.

Najhorsie je, ze vsetci kompetentni na tento nezmysel kaslu a vyhovoria sa na nejake predpisy z EU. Nasi uradnici si z predpisov vyberu vzdy tu najtvrdsiu variantu. Je to na skapanie a zrusenie firmy...

presne tak, teraz je ešte oveľa horšia situácia!!!to jednoducho už ide na úkor mojej práce (účtovníčka), každý deň nové a nové výkazy, za jeden rok 5 ročných výkazov vypísať podrobne a skoro tie isté údaje prosím kto si to vymyslel čo to má byť za hlúposť, však povedzte mi kde sa dá sťažovať to už je taká burokrácia že je neznesiteľná!!!presne tak ako píše Lupo na skapanie a zrušenie firmy.......KURVA!!!!

Práve som pozerala na hlavnú stránku štatistického úradu. Škoda, že práve na ich stránke nie je možnosť vyjadriť svoj názor verejne. ŠTATISTICKÝ ÚRAD ma obťažuje. Pred tromi mesiacmi som bola na vážnej operácii, a bola som som PN 2 mesiace. Zo štatistického úradu nás otravovali, že musíme podať výkaz, že ich nezaujíma, že som chorá. Tak som v rámci vychádzok musela prísť do práce a vyplniť ich nezmyselné výkazy.  FUJ !!!

áno, pripájam sa, to je už neznesiteľné aké výkazy dostávame stále novšie a novšie pribudnú, jednoducho to už ide na úkor mojej práci čo štatistický úrad vyžaduje od nás. Tie isté údaje majú na internete akonáhle zverejníme výkazy ale ja tie údaje ešte musím trikrát a to nioe je sranda 3x rozpísať štatistickým úradom do rôznych výkazov.Povedzte mi niekto kde sa dá sťažovať kto je autorom tých nezmyslov ako to zrušiť lebo to už naozaj nie je sranda čo s nami robia!!!!!

to, čo s nami robia štatistické úrady je už neznesiteľné a je to na úkor mojej práci !!jednoducho burokrácia prvej triedy 5 ročný rýkaz, skoro tie isté údaje podrobne rozpísať všetky detaily a to v kodoch prosím  povedzte mi kde sa dá sťažovať je to likvidačné čo s nami robia!!!!!!

Tiež máme to "štastie" a vyplňame........ďalši "nastroj" ako pomôcť podnikateľom.................je to hanba!!!

Ide ma z toho šľaktrafiť. Najprv som musela vyplniť firme štatisticky vykaz za rok 2015. Trvalo mi to cez 4 hodiny, nezmyselne udaje, ktore ani nemam odkial vycitat. A hned po navrate z dovolenky, ked ma cakaju DPH uz cakala upomienka, ze nepodali stvrtrocne vykazy (vobec sme nedostali info, ze aj to mali podat) a treba podat ten za 2Q/2016. Doklady firmam spracovavam do 25.-teho, klienti mi nosia doklady po 10.v mesiaci, malokedy skor, tak kedy im este ma clovek vypisovat tie sprostosti...je to obtazovanie. Kto zaplati ten cas co nad tym stravia bud samotni klienti alebo ich uctovnici. Fuj, hanba, takato buzeracia!!!!

Sme malá firma dvaja ľudia, trápime sa, aby sme sa uživili, objavila nás štatistika dá nám príspevok na to aby sme jej vyplňali výkazy? Sú aj iné zdroje odkiaľ si to možu zistiť je to byrokracia !

Teraz pre zmenu som dostal tuto povinnost aj ja. Sme firma s obratom do 50 000€ ročne a účtovnítvo si robím sám. Zrazu mame do 17teho v mesiaci posielat vykaz kde 17teho este ani nemam vsetky potrebne doklady u seba nie to este zaevidovane cele učtovnictvo. Som zvedavy čo od nich možem čakat kedže už druhy mesiac po sebe som poslal vykaz oneskorene. HNED ZRUSIT TU KKTINU!!!

Pre vsetkych, co ich buzeruju so statistikami ponukam riesenie:

1. Ked pride po zalozeni firmy hocaky papier zo statistiky a nebude doporuceny, hodit do kosa. Nemaju odpoved, nezaradia do evidencie. Firma na nedoporucene zasielky nemusi reagovat.

2. Ked pride doporucena info o pristupovych udajoch do ich systemu, tak, zial. uz sa vyzut z povinnosti neda. Ale da sa bojovat:

- cas straveny s ich blbostami pisat min. 100 hod, ziadny konatel, ktory sa nevyzna v ucto to neurobi predsa rychlejsie

- data sice pisat spravne, ale nemusia byt napisane v spravnych polickach ... Nik nemoze za to, ze pisatel sa vo vsetkych otazkach nevyzna a odpisuje to, co mu pripravila externa firma z uctovnictva na papier, kde nesedi poradie ... Dost im komplikuje situaciu, ked v kolonkach, kde cakaju cislo sa objavia texty a naopak.

- ti, co si trochu trufaju, mozu vsade pisat 0. Ved konatel casto nema k dispozicii pristup do ucto, resp. sa v nom nevyzna a ked si nechce vymyslat nepresne udaje, radsej napise 0. Alternativa je pisat 100, 1000 alebo ine cislo (hardcore je v binarnej alebo hexadecimalnej sustave :-)), prip otazniky alebo vyplnit len prvu a poslednu polozku - teda len tomu, comu ste naozaj rozumeli.

- vykaz podavat zasadne cez papier, nech to u nich prepisuje kto a ako chce - teda, pokial nepatrite medzi vacsie spolocnosti, kde je povinna elektronicka evidencia. Tam zas mozete uspiet s nefunkcnostou pod Linuxom, Macom ...

- poziadat ich o potvrdenie, ze si naklady suvisiace s ich vykazom v pocte 100 hod / mesiac mozu uctovat ako nutne naklady suvisiace s podnikanim za ucelom dosiahnutia zisku a ci naozaj trvaju na pravidelnom zasielani vykazov. Nasledne si v ucto tieto naklady ocenit sumou aspon 100 € / hod (konatel ma inu sadzbu) a ked vyjde strata, zverejnit, ze firma sa kvoli ich vykazom dostala do straty. Danovy urad musi tieto naklady nasledne akceptovat. Dalej sa obratit na sud a ziadat ich o preplatenie nakladov, ktore firme sposobuju stratu. Stat totiz moze pozadovat plnenie urcitych povinnosti, ale len v obmedzenom rozsahu a na zaklade zakona. Udaje pytane stat. uradom v zakone stanovene nie su a urad si snad 90% z nich vie zistit z uz existujucich info pre ine urady.

- zahlcovat ich mailami a telefonatmi so ziadostami o vystvetlovanie kazdej polozky - napr. je polozka c. 5 to iste ako na tlacive z danoveho uradu c. 46? A idealne pozadovat odpoved tesne pred terminom, pricom ich upozornite, ze ste neabsolvovali ziadne skolenie na vyplnanie ich tabuliek (skolenia sa v kazdom pripade domahajte, v termine skolenia vsak zvycajne vypukne chripka, clovek ktoreho ste tam poslali uz vo firme nerobi a potrebujete zaskolit dalsieho ...) a preto potrebujete ich pomoc. A ak neodpovedia vcas, nerucite za spravne a vcas vyplnene tlaciva ...

- telefonujte, telefonujte, telefonujte. A potom piste. Verte, ze pokial clovek vydrzi rok, radsej ho vyradia z evidencie sami, ako ked ich neustale rusite pri kavickovani a musia opravovat chyby vo vasich vykazoch.

- ziadajte o vyklad urad na ochranu osobnych udajov a zaslite im tlacivo (co mail, to jedna otazka na 2 - 3 polozky), ci je v sulade s danym zakonom, resp. ktore polozky nemusite vyplnat. Stat. uradu dajte na vedomie, ze budete moct tlacivo odovzdat az po odobreni uradom na ochranu osobnych udajov. Samozrejme, ze to bude trvat min. rok - urad ma vela dni casu a tlacivo vela koloniek ...

Osobne si myslim, ze stat. urad ma vyznam len pre niektore cinnosti a funkcie statu. Zial, za vela penazi a na ukor malych firiem sa financuje prevadzka obrovskeho molochu s vypalnickymi pravomocami. Pokial to ludia nezastavia sami, ziadny urad sa nezrusi. Velke firmy maju ludi na vypisovanie ich blbych tlaciv, poslanci to nepotrebuju, resp. za nich to robia ini a na malych firmach a zivnostnikoch (do 20 zamestnancov) sa odbavuje kde - kdo.

Ak stat si niektore udaje pozaduje naviac, nech si za ne zaplati, ked vie zaplatit za zbytocne systemy od Microsoftu a SAPu. A kto chce, nech vypisuje, ale nech za ten cas dostane aspon zaplatene.

Výkazy sú vynikajúci nástroj aj pre kontrolu. Ten kto nedodržiava zákon, môže byť potrestaný.

to je len otázka peňazí, u nás sa trestá ten kto na to nemá, nie ten kto porušil zákon .....

Pridať komentár

Plain text

  • Nie sú dovolené žiadne HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy sú automaticky zmenené na odkazy.
  • Riadky a odstavce sa zalomia automaticky.
CAPTCHA
Bezpečnostná otázka (kvôli spamom). Vyriešte jednoduchú matematickú rovnicu a výsledok napíšte do prázdneho políčka.
plus 7 = 17
Vyriešte matematickú otázku a výsledok zapíšte v číselnom formáte.